ســــآربــــآלּ
ســــآربــــآלּ

نام کتاب: چهارده گفتار پیرامون ارتباط معنوی با حضرت مهدی(عج)

مولف: حجت الاسلام والمسلمین حسین گنجی

ویراستار: اکبر اسدی

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران

*توضیحات:

قال مولانا المهدی(ع): «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعَنا».(بحارالانوار،ج53،ص178).

آنچه از مجموعه ی آیات و روایات و زیارات واصله از معصومین(ع) به دست می آید این است که در نعمت های مادی و معنوی، همه ی هستی بر سر سفره ی ولایت حضرت مهدی(ع) نشسته اند. برای تقریب به ذهن به شمه ای از آنها اشاره می شود:

1.همانا او واسطه ی فیض در خلقت و آفرینش ماست. همانطور که در حدیث فوق فرمودند:«ما ساخته ی حضرت حقیم و مردم به خاطر ما آفریده شده اند». در دعای عدیله نیز می خوانیم: «بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماءِ». پس بقا و حیات زمین وابسته به وجود مبارک ایشان است.

2.آن حضرت مربی جهان بشریت است و یکی از معانی حدیث فوق هم همین است که ما تربیت شدگان حضرت احدیتیم و مردم تربیت یافتگان ما هستند. در زیارت آل یاسین که از ناحیه ی مقدسه وارد شده است فرمودند: «اَلسَّلامُ عَلیکَ یا داعِیَ الله وَ رَبّانِیَّ آیاتِه». یکی از معانی "ربانی آیاته" این است که تربیت آیات تکوینی و تشریعی حق به دست توانای حضرت بقیه الله الاعظم(ع) است. بنابراین او با نگاه و عنایت و نور افشانیش بشر را به سر منزل مقصود می رساند.

3.بقای زمین به برکت وجود آن حضرت است و در حقیقت آن حضرت حق بقا بر زمین و اهل آن دارد.امام صادق(ع) فرمودند: «لَو بَقِیَتِ الاَرضُ بِغَیرِ اِمامٍ لَساخَت».(کافی،ج1،ص179). اگر زمین بدون امام باقی بماند هر آینه فرو می ریزد.

4.فرمود:«بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری».(مفاتیح الجنان، دعای عدیله) به برکت وجود حضرت، جهان روزی داده می شود. بنابراین آن بزرگوار حق نعمت بر خلایق دارد. لذا در زیارت جامعه نیز می خوانیم:«وَ اَولِیاءَ النِّعَم».یعنی آن بزرگواران سرپرستان نعمت ها هستند.

امام صادق(ع) فرمودند: «بِنا اَثمَرَتِ الاَشجارُ وَ اَینَعَتِ الثِّمارُ وَ جَرَتِ الاَنهارُ».(کافی،ج1،ص144،حدیث5). به وسیله ی ما درختان به بار نشسته و میوه ها می رسند و نهرها روان می گردند. در زیارت جامعه آمده است: «وَبِکُم یُنَزِّلُ الغَیثَ» به واسطه ی شما خداوند باران پرسودش را فرو فرستد. و در دعای ندبه نیز می خوانیم: «اَینَ السَّبَبُ المُتَّصِلُ بَینَ الاَرضِ وَ السَّماء» کجاست حلقه ی اتصال و واسطه ی فیض بین زمین و آسمان؟

5.آن حضرت حق پدری برما دارد. حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «اَلاِمامُ الوالِدُ الشَّفیق».(کافی،ج1،ص200) امام(ع) پدری دلسوز و مهربان است.

6.یکی دیگر از حقوقی که امام زمان(عج) بر ما دارد حق سیادت است. او آقا است و ما عبدیم. در زیارت جامعه می خوانیم: «وَالسّادَةِ الوُلاةِ» یعنی شما سروران و سرپرستان خلقید.

این ها گوشه ای از اقیانوس بیکران حقِ حضرت ولی الله الاعظم (عج) بر ماست. اینک ما در قبال این همه احسان و تفضل چه وظیفه ای داریم؟ آیا قانون «هَل جَزاءُ الاِحسانِ اِلَّا الاِحسانُ».("آیا جزای نیکی جز نیکی است؟!"، سوره ی رحمن،آیه ی60). را نباید جامه ی عمل بپوشانیم؟

اولا: باید به یادش باشیم

ثانیا: باید از سیره ی آن حضرت تبعیت کنیم

ثالثا: برای فرج و سلامتیش دعا کنیم و صدقه بدهیم.

رابعا: طبق این روایت که فرمودند:«رَحِمَ الله امرَءاً اجتَرَّ مَوَدَّةَ النّاسِ اِلَینا».(امالی طوسی،ص86). خدا رحمت کند کسی را که دوستی و مودت ما را به دل مردم می اندازد، برماست که از او تبلیغ و ترویج کنیم. ما وظیفه داریم در هر کوی و برزن، بر هر منبر و مجلس، با قلم و فریاد، از حضرت و کتب و نام و یادش ترویج کنیم، باشد که لبخند رضایتش را ببینیم.

*آنچه در این سلسه گفتارها آمده است دارای دو بخش است:

نخست مباحثی است پیرامون طرق و شیوه هایی که اگر انسان آن را دقیق به کار بگیرد ارتباط روحی، فکری و رابطه ی ظاهری با امام زمان(عج) برقرار می کند.

بخش دوم این مباحث، درباره ی ویژگی ها و صفات یاران حضرت مهدی(عج) است. در این بخش به دنبال آن هستیم که بدانیم چه ویژگی هایی را باید دارا باشیم تا بتوانیم دست کم در زمره ی یاران ده دوازده، یا پانزده هزار نفری امام زمان(عج) باشیم.

آرامش دل راحت جان روح و روانی

من هرچه بگویم به خدا بهتر از آنی

روحی لک الفدا و نفسی لنفسک الوقاء

عبدک الجانی و المستغاث بک یا صاحب الزمان

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




   درباره وبلاگ

   آرشيو مطالب

   آخرين مطالب

   نويسندگان

   پيوند ها


   دانشنامه مهدویت

   پيوندهاي روزانه

   لوگوی دوستان

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 235
بازدید کل : 160274
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نويسان جوان

انواع کد هاي جديد جاوا تغيير شکل موس